PRESS

REVIEWS 2015

Works for violin and piano : vol.2 by Ottorino Respighi and Pick-Mangiagalli
Emy Bernecoli, violin
Massimo Giuseppe Bianchi, piano
Naxos : 8.573130

Athos Tromboni
Gli Amici della Musica, September 2015

Ascoltando il compact-disc si ha la percezione di essere di fronte a una violinista dal carattere forte e passionale, ma che sa anche trovare momenti di tenerezza espressiva tipica dello specifico femminile nell’interpretazione della musica classica. La sua cavata è potente, il picchettato deliziosamente pulito ed omogeneo, il legato assolutamente seduttivo e carezzevole. La Bernecoli sa interpretare, dando alle note quel tocco di personalità di un’artista che ha ben interiorizzato la pagina eseguita….
Un bel cd tutto da ascoltare e godere per chi apprezza la più bella musica cameristica italiana.

starstarstarstar
Juan Francisco Román Rodríguez
Ritmo, September 2015

Emy Bernecoli defiende estas obras con convicción y amplios recursos técnicos, afronta con brillantez pasajes de gran virtuosismo, especialmente en un exigente registro agudo.

Robert Maxham
Fanfare, May 2015

Bernecoli brings passionate intensity…
The Adagio di G. B. Grazioli sulla IV corda begins promisingly; and Bernecoli plays this arrangement of a then 100-year-old work warmly and ingratiatingly on the G-string.
Here’s a piece that could well take the place of August Wilhelmj’s familiar arrangement of Bach’s Air from the Orchestral Suite No. 3-or, at least, Bernecoli plays it convincingly enough to make it seem as though it could. The program concludes with the even earlier Sonata in B Minor (1906). Bernecoli plays  its strenuous (and virtuosic) first movement with sympathetic ardor and technical aplomb…
given such a compelling reading of Pick-Mangiagalli’s works.

starstarstarstar
Michel Fleury
Classica, February 2015

Un’ottima esecuzione della Sonata di Respighi, che dimostra una sensibilità al mondo sonoro contemplativo dell’autore. Nel cd l’abbinamento è prezioso con la Sonata dalla struttura più rigorosa di Pick-Mangiagalli.

A fine performance of the Respighi, sensitive to its brooding soundworld, is invaluably coupled with Pick-Mangiagalli’s more tautly argued Sonata.

Elaine Fine
American Record Guide, March 2015

E’ un piacere conoscere Pick-Mangiagalli e questi lavori poco noti, registrati qui per la prima volta, grazie a questi meravigliosi musicisti.

It is a joy to be introduced to Pick-Mangiagalli and these little-known works, recorded here for the first time, by such wonderful musicians.

starstarstar
Julian Haylock
BBC Music Magazine, Dicember 2014

Emy Bernecoli e Massimo Bianchi hanno istintivamente trovato l’ampia eloquenza e il lirismo sostenuto richiesti, e il loro approccio generoso eclissa quello di Fabio Paggioro e Massimiliano Ferrati (Brilliant), mentre corrisponde, in termini di brio e di perfezione tecnica, alla performance di riferimento assoluto di Tasmin Piccolo e Piers Lane (Chandos).

Emy Bernecoli and Massimo Bianchi have instinctively found the broad eloquence and sustained lyricism required, and their generous approach outshines that of Fabio Pagioro and Massimiliano Ferrati (Brilliant) while it matches, in terms of brio and technical perfection, the benchmark performance of Tasmin Little and Piers Lane (Chandos).

Emy Bernecoli et Massimo Bianchi ont trouvé d’instinct l’éloquence large et le lyrisme soutenu qui convenaient, et leur approche généreuse l’emporte à cet égard sur Fabio Paggioro et Massimiliano Ferrati (Brilliant) tandis qu’elle s’égale, en matière de brio et de perfection technique, à la réference absolue signée par Tasmine Little et Piers Lane (Chandos).

starstarstarstarstar
Stefano Pagliantini
Musica, February 2015

Ancora una volta non si può non lodare l’intelligente proposta del duo italiano, composto dalla violinista Emy Bernecoli e dal pianista Massimo Giuseppe Bianchi, che si fanno apprezzare per l’esecuzione accattivante, giustamente densa nella parte pianistica, lirica, elegante e dal suono penetrante nella parte violinistica.

Once again nothing but praise is due for the intelligent performance by the Italian duo made up of the violinist Emy Bernecoli and the pianist Massimo Giuseppe Bianchi, who are to be appreciated for their captivating performance, suitably dense in the piano part, lyrical, elegant and with a penetrating tone in the violin part.

line_red

REVIEWS 2014

Works for violin and piano : vol.1 by Ottorino Respighi
Emy Bernecoli, violin
Massimo Giuseppe Bianchi, piano
Naxos : 8.573129

David Denton
David’s Review Corner, February 2014
Emy Bernecoli and Massimo Bianchi appear to be an established Italian duo, and though technically the music presents few challenges, they perform with musical affection, Bernecoli’s intonation being very well centred and clean. © 2014 David’s Review Corner

Lucy Jeffery
MusicWeb International, March 2014

As a duo Bernecoli and Bianchi…demonstrate individual flare along with joint integrity and unforced collaborative intuitiveness.
With the light and airy notes of the Giga and Allegretto vivace, Bernecoli gives a depth and definition which is matched by Bianchi’s crisp punctuation. Her full tone never becomes wispy or gravelly and her vibrato is noteworthy for its evenness and naturalness.
From Respighi’s Sei Pezzi (1901–2) Bianchi plays the melting figurations of the Berceuse in D minor and Leggenda in G minorfrom the Sei Pezzi with delicacy and grace.
This CD offers Respighi admirers a rare opportunity to hear the very early thoughts and ideas which would shape his late style. © 2014 MusicWeb International

Simon Corley
ConcertoNet.com, March 2014

Deux très brèves pages datant des années d’études—une Gigue en si mineur bien néobaroque et un Allegretto vivace en ut bien schumannien—témoignent de l’ambition d’exhaustivité des interprètes, dont l’enthousiasme tend néanmoins à l’emporter sur l’élégance ou la précision. © 2014 ConcertoNet.com

Due brevi pagine degli anni di studio – una Giga in si minore molto neobarocca e un Allegretto vivace in do molto schumanniano – testimoniano l’ambizione di compiutezza degli interpreti, il cui entusiasmo non tende tuttavia a superare l’eleganza o la precisione. © 2014 ConcertoNet.com

starstarstarstar
Stefano Pagliantini
Musica, Marzo 2014

La violinista Emy Bernecoli, che assieme al pianista Massimo Giuseppe Bianchi forma da diversi anni un affiatato duo, ha già al suo attivo prestigiosi riconoscimenti per la registrazione delle Sonate per violino e pianoforte di Ghedini, sempre per Naxos.
Qui trova forse maggiori soddisfazioni prettamente strumentali in virtù della scrittura più idiomatica di Respighi, che affida ad entrambi gli strumenti, specie nella Sonata, ampi spazi per dispiegare doti di virtuosismo ma soprattutto di flessuosa cantabilità.
Un fraseggio di grande naturalezza e una generale pulitezza strumentale e un suono penetrante giovano a stilizzare le pagine più salottiere, servite con grande eleganza senza eccessi di manierismo: basterebbe ascoltare l’insinuante sapore da cafè chantant di cui sanno intridere una pagina come la Valse Caressante o la Serenata che richiama certe miniature di un musicista come Edward Elgar. Un’ottima riuscita. © 2014 Musica

The violinist Emy Bernecoli, who has for several years been part of a close-knit duo with pianist Massimo Giuseppe Bianchi, to her credit has already received impressive reviews for the recording of Ghedini’s Sonatas for violin and pianoforte, also for Naxos.
Here perhaps she finds greater satisfaction of a purely instrumental kind in virtue of Respighi’s more idiomatic writing, which grants both instruments ample room to reveal gifts of virtuosity but above all lithe cantabile quality, especially in the Sonata. Phrasing of great naturalness, general instrumental polish and a piercing sound help stylize the more fashionable pages, served with great elegance without excesses of mannerism: it would suffice to listen to the persuasive cafè chantant flavor with which they know how to permeate a page like the caressing Waltz or the Serenade that recalls certain miniatures by a musician such as Edward Elgar. A great success. © 2014 Musica

starstarstar
Jordi Caturla González
Ritmo, June 2014

La violinista tiene sus puntos fuertes en los registros bajos, donde extrae un sonido más redondo del instrumento, y en el Adagio, en el que vuelca toda su sabiduría para conseguir momentos emocionantes.
Las afrancesadas miniaturas que componen las Sei pezzi y las Cinque pezzi confirman que Bernecoli se mueve mejor en los movimientos lentos, siendo la Leggenda de las primeras sumamente expresiva. Por su parte, Bianchi acompaña siempre con inteligencia, muy atento a su compañera, y con un gusto exquisito. © 2014 Ritmo

line_red

REVIEWS 2013

Works for violin and piano by Giorgio Federico Ghedini
Emy Bernecoli, violin
Massimo Giuseppe Bianchi, piano
Naxos : 8.572828

Julian Haylock
The Strad, October 2013

…Emy Bernecoli boasts an unusual musical rapport with her long-established musical partner Massimo Giuseppe Bianchi (also a gifted composer). This is music that is by its very nature interpretatively elusive, yet this fine duo succeeds in exploring Ghedini’s introspective sound worlds with remarkable unanimity of spirit, most notably at the lower end of the dynamic spectrum. Bernecoli sounds as though she’s been playing these wonderful pieces all her life, without the slightest hint of their being (mostly) world premiere recordings. © 2013 The Strad

starstarstarstar
Remy Franck
Pizzicato, October 2013

… Both interpreters are sworn by hundred percent on each other and play devotedly, with gripping expressiveness in the more introspective as well as in the fervently virtuoso movements. A convincing plea in favor of a repertoire deserving to be discovered. © 2013 Pizzicato

Jed Distler
Gramophone, September 2013

…Should these works enter the repertory, prospective performers will find themselves having to measure up to the Bianchi/Bernecoli duo’s impassioned, technically polished and rhythmically rock-solid interpretations.
They offer a more austere, dynamically contrasted and modernist take on Ghedini’s E flat majour Sonata than in an earlier recording, where Franco Gulli’s warm, perpetually singing tone in the finale contrasts with Bernecoli’s far more restrained and specific application of vibrato.
Superb recorded sound and informative annotations by Flavio Menardi Noguera further enhance an unusual, welcome and valuable disc. And let’s hope that Naxos has further plans for these gifted and fervently committed musicians. © 2013 Gramophone.

Elaine Fine
American Record Guide, September 2013

The playing is excellent, and it is very well recorded. I particularly enjoy the sound of the Fazioli piano. © 2013 American Record Guide

starstarstarstarstar
Cesare Fertonani
Amadeus, September 2013

… Emy Bernecoli e Massimo Giuseppe Bianchi offrono interpretazioni limpide e accattivanti nelle intenzioni, assai duttili nel porre in rilievo le raffinatezze di una scrittura che rivela molteplici prospettive e non manca di riservare sorprese.
Attraverso le esecuzioni escono ben poi profilate anche la chiarezza della costruzione formale, sempre accuratissima, le suggestioni di una condotta melodica il cui lirismo oscilla tra le polarità di severe inflessioni declamatorie e la più distesa e aggettante cantabilità (come, per esempio, nel secondo dei Due poemi), le articolazioni contrappuntistiche e la ricchezza del linguaggio armonico in un ammirevole lavoro di dedizione nei confronti delle ragioni più intime della musica di Ghedini. © 2013 Amadeus

… Emy Bernecoli and Massimo Giuseppe Bianchi offer clear and captivating interpretations with intention, very flexible in bringing to light the refined work of a writing which reveals multiple perspectives and never fails to surprise.
The performances show clearly the musical formal construction, always most accurate, the melodic suggestions whose lyrical value touch different inflexions including a more relaxed cantabile feel (for instance in the second of the “Due Poemi”), contrapuntal articulations and the richness of the harmonic language with an admirable dedication towards the most intimate reasons of Ghedini’s music. © 2013 Amadeus

starstarstarstar
Juan Carlos Moreno
Ritmo, November 2013

… Estamos, en fin, ante unas obras a las que no sólo merece la pena acercarse sino que despiertan también el deseo de conocer más composiciones de este creador. Y Naxos, a lo que parece, está por la labor. La fresca interpretación de la violinista Emy Bernecoli y el pianista Massimo Giuseppe Bianchi (firmante de la obra para piano de Ghedini en este mismo sello) acrecienta el interés del disco. © 2013 Ritmo

starstarstarstarstar
Alessandro Turba
Musica, July 2013

… Emy Bernecoli e Massimo Giuseppe Bianchi un duo compatto, dal fraseggio flessuoso, lucido nel registrare, con sensibilità sismografica, i fremiti che, non di rado al calorbianco, squassano la loro misurata passionalità e le loro plastiche intelaiature. © 2013 Musica

… Emy Bernecoli and Massimo Giuseppe Bianchi, an inalterable, compact duo, flexuous in phrasing and polished in the recording – with seismographic sensibility – of the not infrequent ‘white-heat quivers’ that shake their measured passion and their ductile frameworks. © 2013 Musica

Close